Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Stworzyliśmy dla Państwa zestaw pytań - najczęstsze zadawane pytania.

Kiedy e-zwolnienie /e-recepta nie może zostać wystawiona?

Jeśli nie ma wskazań medycznych lub są przeciwwskazania medyczne (lub prawne) lekarz odmawia wystawienia E-recepty lub E-zwolnienia wraz podaniem powodu odmowy. W szczególności lekarz ma prawo odmowy wydania E-recepty na leki o działaniu narkotycznym, nasennym, z testosteronem lub na inne leki psychoaktywne. Odmowa następuje przez powiadomienie Pacjenta o decyzji lekarza na wskazany przez Pacjenta adres e-mail w terminie do 24 godzin od momentu wpłynięcia Formularza i dokonania płatności przez Pacjenta – w takiej sytuacji Pacjentowi nie przysługuje zwrot wniesionej przez niego opłaty za Usługę Telemedyczną. Wówczas lekarz może zaproponować Pacjentowi odpowiedni inny lek lub wydać stosowne zalecenia lub poinformować Pacjenta o braku wskazań do leku. W każdym przypadku lekarz może poprosić o przesłanie drogą mailową dokumentacji medycznej Pacjenta.
Dokonywana przez Pacjenta płatność dotyczy konsultacji online, której efektem może być e-recepta online – nie dotyczy ona w żadnym wypadku „zamówienia e-recepty online".

Czy muszę zakładać konto w serwisie?

Nie musisz zakładać konta w serwisie, by móc skorzystać z konsultacji online. Wystarczy uzupełnienie formularza medycznego oraz dokonanie opłaty za e-konsultację lekarską.

Czy muszę dostarczyć dokumentację medyczną?

W każdym przypadku lekarz może poprosić o przesłanie dokumentacji medycznej.

Co jest potrzebne lekarzowi do wystawienia e-recepty?

Aby lekarz mógł wystawić e-receptę online, potrzebne będą dane osobowe Pacjenta, w tym jego imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, a także numer telefonu i adres e-mail, na które ma zostać przesłana e-recepta. Niezbędne jest również uzupełnienie przez Pacjenta specjalnie przygotowanego formularza medycznego, na podstawie którego lekarz pozna historię zdrowotną Pacjenta i będzie w stanie ocenić wskazania i przeciwskazania do wystawienia e-recepty online na dany lek.

Jak zrealizować e-receptę?

E-recepta jest dokumentem, który można zrealizować w każdej aptece. W tym celu należy podać farmaceucie 4-cyfrowy kod, który Pacjent otrzyma w wiadomości SMS, a także swój numer PESEL. Pacjent może również farmaceucie wyświetlić na urządzeniu mobilnym wydruk informacyjny PDF e-recepty, który wysyłany jest na adres mailowy Pacjenta, a ponadto dostępny będzie w IKP (jeśli Pacjent go posiada). Na takim wydruku znajduje się kod kreskowy, którego sczytanie przez farmaceutę będzie wystarczające, by lek wykupić, ponadto musisz wiedzieć, że wydruk informacyjny również zawiera wyżej wspomniany kod czterocyfrowy. Warto zaznaczyć, że w przypadku e-recepty możliwa jest realizacja różnych leków znajdujących się na jednej recepcie w różnych aptekach (jednak następne opakowania konkretnego leku należy wykupić w aptece, w której wykupi się pierwsze z nich).

Na ile opakowań mogę otrzymać e-receptę?

O ilości opakowań leku, które znajdą się na e-recepcie online decyduje lekarz, w oparciu o wynik indywidualnie przeprowadzonej z Pacjentem konsultacji medycznej. Wypisać można jednorazowo e-receptę na nie więcej niż 4 opakowania leku, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by Pacjent ponownie skorzystał z e-konsultacji, gdy stosowany lek mu się skończy i będzie potrzebna jego kontynuacja (np. w przypadku tabletek antykoncepcyjnych).

Jak sprawdzić, co jest na e-recepcie?

Leki, które zostały przepisane Pacjentowi, a także ich sposób dawkowania widoczne będą na wydruku informacyjnym PDF e-recepty, który zostanie przesłany do Pacjenta na podany adres mailowy. Taki wydruk informacyjny będzie ponadto dostępny do wglądu również w IKP, o ile Pacjent go posiada.

Ile jest ważna jest e-recepta?

Czas ważności e-recepty zależny jest od rodzaju przepisanych przez lekarza leków. W większości przypadków e-recepta ważna jest 30 dni od daty wystawienia, jednak w przypadku antybiotyków czas na wykupienie e-recepty wynosi jedynie 7 dni od daty jej wystawienia. Ważność recepty na leki immunologiczne wynosi 120 dni.

Jak wykupić leki z e-recepty?

By wykupić leki z e-recepty, wystarczy udać się do wybranej apteki wraz z przesłanym SMS-em kodem czterocyfrowym lub wydrukiem informacyjnym e-recepty zawierającym kod kreskowy (i kod czterocyfrowy również). Recepty elektroniczne są obsługiwane od 2020 przez wszystkie apteki w kraju, więc nie powinno być najmniejszego problemu z wykupieniem przepisanych leków, ponadto w imieniu Pacjenta e-receptę może wykupić również inna uprawniona osoba, która posiada dostęp do kodu SMS (i zna numer PESEL Pacjenta) lub kod kreskowy.

Jak zrealizować e-receptę?

E-recepta jest dokumentem, który można zrealizować w każdej aptece. W tym celu należy podać farmaceucie 4-cyfrowy kod, który Pacjent otrzyma w wiadomości SMS, a także swój numer PESEL. Pacjent może również farmaceucie wyświetlić na urządzeniu mobilnym wydruk informacyjny PDF e-recepty, który wysyłany jest na adres mailowy Pacjenta, a ponadto dostępny będzie w IKP (jeśli Pacjent go posiada). Na takim wydruku znajduje się kod kreskowy, którego sczytanie przez farmaceutę będzie wystarczające, by lek wykupić, ponadto musisz wiedzieć, że wydruk informacyjny również zawiera wyżej wspomniany kod czterocyfrowy. Warto zaznaczyć, że w przypadku e-recepty możliwa jest realizacja różnych leków znajdujących się na jednej recepcie w różnych aptekach (jednak następne opakowania konkretnego leku należy wykupić w aptece, w której wykupi się pierwsze z nich).